Ahad, 18 Mac 2012

Kuih Bakar Pandan



salah satu kuih kegemaran saya.Memang dari dulu sampai la sekarang.Dulu-dulu arwah mak saya memang selalu buat kuih ni... Tapi sekarang ni saya dah tahu nak buatnya.. Bukannya susah sangat pun..



teman setia di saat memerlukannya..



acuan ni baru je beli dekat india street.. tak delah mahal RM 14.50 je



Pertama kali menjadi..
tak sabar nak ambil gambar..tepi- tepinya saya buat garing kerana saya dan MR.Hubby suka kerak



Hasilnya dah di keluarkan .. sekejab je dah habis..
Syukurlah adunan tepung ni boleh buat sampai 3 keping...






Bahan- bahan :

  • 1 cawan gula kastor
  • 1 cawan santan
  • 2 biji telur
  • 1 1/2 cawan tepung gandum, ikut kesesuaian
  • sedikit paste pandan



Cara- cara nya :

  1. Kisar gula dan telur sehingga kembang
  2. Masukkan tepung dan santan bergilir -gilir sehingga habis,kisar sehingga sebati
  3. Letakkan paste pandan
  4. Gula boleh di tambah jika ingin manis
  5. Sapukan minyak kelapa atau marjerin pada acuan dan panaskan seketika.Sebelum tu,panaskan oven selama 10 minit dengan menggunakan api atas dan bawah.
  6. Keluarkan acuan dan masukan adunan hingga paras acuan dan bakar lebih kurang 20 - 30 minit ( saya guna 30 minit sebab nak keraknya ),bergantung kepada jenis oven dengan suhu 190 C









Tiada ulasan: