Isnin, 22 April 2013

Trio Snow Cheese Cake

 
 
Alhamdulillah.. semalam ibu teringin nak buat snow cheese cake.. tapi versi trio.. Ibu dapat dalam facebook.Tapi ibu minta maaf terlupa facebook siapa.Masa ibu buat ni di bantu oleh pembantu ibu.. siapa lagi kalau bukan anak- anak ibu.. Kakak dan abang..
 
Ni resepinya ;
 
 
 
Bahan- bahan kek :
 
* 125g gula
* 40 ml air
* 60 ml minyak masak
* 100g tepung superfine / hong kong
* 1 sk ovelet
* 1sk baking powder
* 20g tepung jagung
* 4 biji telur Gred B
* cheese cheddar yang beku ( utk di parut )
 
 
bahan-Bahan Cream :
 
* 250 g cream cheese
* 250 g Non-diary whip cream
 
 
cara -caranya :
 
  1. Satukan telur dan gula..Putar sehingga sebati
  2. Kemudian masukkan kesemua bahan kecuali minyak masak..Putar sehingga rata..
  3. Akhir sekali masukkan minyak masak putar lagi.. Bahagi adunan kepada 3 bahagian supaya dapat membuat 3 warna.Kalau boleh biarlah sama rata ye..
  4. Panas kan oven dulu.kemudian bakar adunan pertama selama 10- 15 minit sahaja dengan kepanasan 130-150 C.mengikut kepakaran oven masing- masing ye.. bakar adunan sehingga ketiga- tiga adunan dan ketepikan.
  5.  Untuk adunan membuat cream.. pastikan bahan- bahan berada dalam keadaan kering untuk memutarkan non-diary whip cream.Supaya mendapat cream yang kental bila kita terbalikkan dia tak turun.. kemudian dalam bekas lain putarkan cream cheese sehingga sebati kemudian campurkan kedua- duanya.. Putar sehingga adunan tu menjadi sebati.
  6. Dah siap, bolehkan sapukan pada setipa lapisan warna yang di bakar tadi..
  7. Untuk lapisan atas letak cheese yang di parut.Tapi ibu tak de cheese yang di parut.Ibu guna cheese cheddar slide ibu tarah kecil- kecil kemudian ibu letakan atas kek je.
  8. Di sebabkan ibu ada anak- anak kecil jadi ibu hias dengan kreativiti ibu sendiri..Kalau ikutkan kek ni perlu diselaput dengan semua cheese yang di parut ye.



 Buat kek ni jadi kenangan pada ibu sebab masa ibu putar cream cheese dan whip cream tu.Anak- anak dah siapkan pinggan nak makan ..Akhirnya setiap lapisan tu sedikit je creamnya.. ibu dah tak dapat nak bajet cream lagi.PAstu bila ibu potong kecil-kecil cheese slide baru letak di atas kek.. sekejap anak- anak silih berganti buka peti ais katanya RASA JE BU.. bila ibu tengok.. habis kek tu di cuit-ciut dengan anak- anak.. kelakarnya..
 
 
Cubalah kek ni..kek ni amat sesuai kalau anak makan sebab tak rasa gula sangat..anak- anak pun suka..
 
 
Jom cuci mata :
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 

Tiada ulasan: